fbpx
Menu Close

Mijn weg richting de Hel van Kasterlee

Bart Nooyens

In december 2019 deed ik mee aan de Hel van Kasterlee, ook wel de allerzwaarste duathlon ter wereld genoemd. Mijn voorbereiding bleek echter niet optimaal waardoor ik de cutoff naar het laatste looponderdeel niet haalde. Diepe teleurestelling was het gevolg…

Ik wou het hier niet bij laten en besliste al snel om het in 2020 opnieuw te proberen. Ik moest en zou die race finishen! Maar ik besefte dat ik het op een andere manier moest aanpakken. Door een druk professioneel en gezinsleven heb ik niet zo veel tijd om te trainen, dus de tijd die ik heb moet ik nuttig gebruiken. Ik was dus op zoek naar een coach die me zou helpen om mijn beschikbare tijd zo optimaal mogelijk in te vullen. Toen ik een bericht van All Out voorbij zag komen nam ik contact op.

Evenwichtig – afwisselend en wetenschappelijk onderbouwd. 
Dit is wat ik zocht, nodig had en gevonden heb bij All Out.

Ready, set, go!

Na een intakegesprek maakte ik kennis met coach Jens en bleek ik gevonden te hebben naar wat ik op zoek was. De eerste goede stap was om te kijken hoe het écht met mijn conditie gesteld was. Er werden twee inspanningstesten afgenomen: eentje voor het lopen en eentje op de fiets. 

In het lopen bleek mijn conditie al behoorlijk goed! Tijdens de inspanningstest op de fiets kwam aan het licht dat er nog heel wat ruimte was voor verbetering. Een van de fouten die ik maakte in voorbereiding naar De Hel in 2019 was dat ik mijn beperkte trainingstijd vooral in het lopen had gestoken. Ik ging ervan uit dat wanneer mijn loopconditie zou beteren, mijn fietsconditie wel zou volgen. Dit bleek uiteraard niet zo te zijn waardoor ik tijdens het fietsonderdeel in 2019 tegen de lamp liep.

De resultaten van beide testen werden verwerkt in de opbouw van mijn trainingsschema’s. Beide sporten kwamen afwisselend aan bod, nooit trainde ik twee keer hetzelfde op rij. 

Bepaalde weken lag de focus op pittige intervaltrainingen. Ik merkte dat deze een positief effect hadden op mijn conditie. Ze waren niet erg lang wat perfect was voor mijn beperkte trainingstijd door de week. Met een training van een uur kan je op die manier iets zéér waardevols bijbrengen aan het grotere geheel. 

”De afwisseling zorgde ervoor dat het interessant bleef.”

Ik had geen rollen of indoor trainer en heb al mijn trainingen buiten afgelegd. Ik moet nog steeds wennen aan het idee om een uur te fietsen en geen meter vooruit te komen 😊! Buiten zijn is een deel van de beleving voor mij. Even uitschakelen en genieten van de natuur en de buitenlucht.

Ik trainde al mijn trainingen op hartslag, in het begin even zoeken. Een hartslagmeter geeft natuurlijk geen onmiddellijk inzicht en stijgt niet meteen mee met de verhoogde weerstand. Het was wat wennen om in de juiste zones te trainen maar op een gegeven moment leer je je lichaam kennen en kan je dit beter aanvoelen. Jens volgde dit alles ook zeer nauw op en gaf me veel feedback!

Naast trainen ook een leerschool

Ik heb veel bijgeleerd over het belang van variatie in de trainingsopbouw: rustige duurtrainingen afwisselen met harde intervaltrainingen, en dit met een evenwicht tussen beide sportdisciplines. 

Vroeger had ik de neiging om te overcompenseren wanneer ik een training gemist had. Ik ging dan de volgende training wat harder. Achteraf gezien was dit niet verstandig. Dit had zowel effect op mijn volgende training als op mijn slaap en herstel. Jens remde dit af en leerde me bij dat een overgeslagen training geen negatief effect heeft op het grotere geheel. Consistentie is het sleutelwoord voor duurzame progressie.

Brick-trainingen als fysieke én mentale voorbereiding

Op het einde kwamen er ook brick-trainingen voor in mijn schema: een fietstraining onmiddellijk gevolgd door een loopsessie. Dit was wennen 😅 Ik voelde bij het lopen mijn pedalen nog onder mijn voetzolen zitten! Deze trainingen waren zeer nuttig, je komt mentaal al in wedstrijdmodus en voelt dat je heel doelgericht aan het trainen bent richting de wedstrijd!

Het traag genoeg trainen tijdens de duurtrainingen was af en toe een probleem. Vroeger trainde ik zo goed als elke training aan een hoge hartslag! Het was wennen om deze trainingen af te werken aan een trager tempo en lagere hartslag. Ik sloot me aan bij een MTB-clubje dat bestond uit verschillende niveau’s. Het ging hier niet super snel, ideaal voor het uitvoeren van mijn duurtrainingen op de fiets!

Tijdens het lopen zocht ik vaak de natuur op. Het mooie landschap liet me vanzelf vertragen. Dit was voor mij puur genieten! 

Lange duurtrainingen als resetmoment

Mijn favoriete trainingen waren de langere duurtrainingen in het bos en de specifieke mini-duathlon trainingen richting de wedstrijd. Ik begrijp het nut van intervaltrainingen maar geef mij toch maar de langere sessies middenin de natuur. Deze brengen mij rust en zorgen ervoor dat ik mijn hoofd wat kan leegmaken.

Ik voelde dat ik beter werd in het fietsen, maar het lopen bleef zeker niet achter. Vooral mijn loopefficiëntie ging erop vooruit. Ik kon dezelfde tempo’s lopen aan een veel lagere hartslag. Ik liep in de aanloop naar de Hel Van Kasterlee minder kilometers maar kon tijdens de All Out Marathon in oktober wel nog 5 minuten van mijn marathontijd afsnoepen! 

De Solo Hel Van Kasterlee eind 2020

Corona trok eind 2020 een streep door de organisatie van veel wedstrijden, en zo ook mijn ultieme doel. Dat was balen! Maar niet getreurd, ik moest en zou die race afwerken, dan maar solo.

Het wedstrijdaspect was natuurlijk niet aanwezig, zonder tegenstanders of juichende supporters langs het parcours. Het was vooral een wedstrijd tegen mezelf. Zo heb ik er altijd ingestaan: ik wil mijn eigen grenzen opzoeken en verleggen. Tijden of podiumplaatsen doen er voor mij niet toe. Ik wou leren uit mijn fouten van 2019 en deze wedstrijd goed indelen. Dit is allemaal prima gelukt! 

Tijdens de eerste 15 km lopen heb ik me redelijk ingehouden. Ik wou zeker niet verzuren voor ik de fiets op sprong. Het eerste deel van het fietsonderdeel was intens en technisch. Vanaf 2/3 van het fietsparcours was dit achter de rug en heb ik wat kunnen recupereren voor het lopen. Ik liep 2 rondjes van 15 km. De eerste 15 km heb ik me niet ingehouden en deze gingen nog vrij vlot! De tweede 15km liep mijn zus mee als ondersteuning en liep ik iets trager. Naar het einde toe merk je toch wel dat de inspanning begint te wegen. Je bent tenslotte al 11u aan een stuk bezig. 

Tijdens mijn langere trainingen wees coach Jens mij op het belang van het opnemen van voldoende koolhydraten. Ik ging op zoek naar welke repen mij lagen en oefende op het eten tijdens de inspanning. Natuurlijk ben je deze op een bepaald moment beu! Maar ik heb geen hongerklop gehad en ben vrij constant blijven presteren.

 ”Achteraf gezien ging het allemaal vlotter dan ik had verwacht. Ik ben enorm tevreden over deze prestatie. Ik recupereerde zeer goed en had geen last van spierpijn of krampen. Ik ben enorm blij met hoe ik mijn solo hel heb kunnen indelen. ”

Deze ervaring was een goede oefening voor mijn uitdagingen in de toekomst. De duurwedstrijden gaan mij namelijk altijd blijven boeien! Ik leerde mijn krachten doseren en zorgen dat ik niet verzuurde.

Goals for the future

Ik twijfel om het zwemmen erbij te nemen en voor triathlon te gaan. Mijn zwemniveau staat immers nog steeds op dat van het vijfde studiejaar 😉 Indien mijn trainingstijd te beperkt blijkt om ook het zwemmen erbij te nemen blijf ik me focussen op duathlon: graag finish ik de Hel van Kasterlee eens officieel, om over de rode loper te eindigen in de tent in Kasterlee! De Epic Series spreken mij ook enorm aan en vormen een mooie uitdaging. 

Ik combineer graag wedstrijden met een trip naar het buitenland. Een 100km loopwedstrijd lijkt me daar ideaal voor! Enkele jaren geleden deed ik mee aan de Coast to Coast in Schotland. Dit was een enorm mooie en memorabele race die ik aflegde met enkele vrienden.  

Wanneer ik ga voor mijn eerste volledige Ironman klop ik zeker weer aan bij All Out!

Heb jij ook zin om de duathlon-uitdaging aan te gaan?

Ben jij geïnspireerd door het verhaal van Bart en wil je graag wat meer informatie? Contacteer ons via onderstaande knop!

DEEL DIT ARTIKEL

Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?

Mail ons jouw verhaal en we bespreken tijdens een intakegesprek hoe we jouw ultieme droom kunnen bereiken.