fbpx
Menu Close

Gemotiveerd blijven in een wereld zonder wedstrijden

Het zijn lastige maanden. Het COVID-19 virus biedt enorme uitdagingen voor iedereen, van zorgmedewerker over zakenman tot duursporter. Het is een periode waar de sterken zullen overleven en tonen dat ze zelfs in deze moeilijke maanden beter kunnen worden. Ook jij kan één van deze sterken zijn.

Misschien gemakkelijker gezegd dan gedaan?

Hieronder een aantal tips die je kunnen helpen om gemotiveerd te blijven wanneer je als sporter zo goed als alle wedstrijden één voor één ziet afgelast worden.

Leer omgaan met je emotie

Als je weer het nieuws hoort dat je wedstrijd niet doorgaat, probeer dan niet kwaad te worden of gefrustreerd te zijn. Dit helpt je niets. Integendeel. Maak een plan B of misschien zelfs een plan C. Er zijn mogelijkheden genoeg om nieuwe leuke en uitdagende doelen te zoeken. En wie weet is deze weg zelfs leerrijker dan de oorspronkelijke. Het is heel belangrijk dat je mentaal opgeladen blijft, gezien het fysieke en het mentale prestatievermogen zo sterk met elkaar verbonden zijn.

Werk aan je zwakke punten

Een tijdje zonder wedstrijden geeft je de kans om beter te worden op bepaalde punten waar je niet zo sterk in bent. Bijvoorbeeld als je snelheid een minpunt is, dan is dit een ideaal moment om wat korte en snelle intervallen te doen. Of zit je uithouding/basis niet zo best, dan is er niets zo goed als rustige kilometers maken, wat bovendien je VO2max (maximale zuurstofopname) verhoogt. Doe verder wat meer aan krachttraining (dit kan zelfs gewoon bij je thuis, zie bijvoorbeeld oefening gluteus medius hieronder) en werk aan je flexibiliteit. Deze zaken worden vaak als eerste geschrapt in een drukke agenda. Een ideale gelegenheid om dit even aan te pakken nu er wat meer tijd vrijkomt.

Pik af en toe een virtuele wedstrijd mee

Tegenwoordig worden er vele evenementen virtueel gehouden. Hier af en toe aan deelnemen kan helpen om toch enig “wedstrijdritme” te behouden.  Je kan het eveneens beschouwen als mooie tussendoelen op weg naar jouw hoofddoel.  Denk maar aan een 10 km, 10 miles of halve marathon in de voorbereiding naar je marathon. Of een Zwift race voor triathleten in aanloop naar hun wedstrijd. Het kan ook zijn dat er in kleine groep een wedstrijd doorgaat en dan is dit zeker een mooi alternatief voor een massa-evenement! Eveneens interessant om te weten hoe het met je conditie gesteld is.

All Out Triathlon
De All Out Team Triathlon - start van het fietsonderdeel langs het kanaal in Hasselt - 22/8/2020

Consistentie is de sleutel tot succes

Het zou jammer zijn als je je trainingsschoenen even aan de kant zou zetten. Consistent trainen is één van de redenen waarom sommige athleten zo goed zijn. Training = regelmaat. Hoe meer je kan trainen en dit op een regelmatige manier, hoe beter je kan worden. Maak gebruik van deze periode om je basis te leggen voor de volgende maanden en misschien zelfs jaren.

“Respect the training. Honor the commitment. Cherish the results.”

Wees klaar als jouw wedstrijd eraan komt

Wanneer je nu hard werkt terwijl de anderen misschien niet zo gemotiveerd zijn als jij, dan ga jij er staan als de wedstrijd door zal gaan en kan je jezelf (en anderen) overtreffen. Dus kijk vooruit en niet achteruit, blijf positief en als het moment eraan komt zal je dubbel zo hard genieten van de dingen die je zo lang hebt moeten missen. Dankzij gerichte training en met opgeslagen energie is geen twijfel dat je PR eraan gaat!

Ben jij op zoek naar een topcoach en een fijne duursportcommunity? Check ons aanbod nu!

DEEL DIT ARTIKEL

Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?

Mail ons jouw verhaal en we bespreken tijdens een intakegesprek hoe we jouw ultieme droom kunnen bereiken.