fbpx
Menu Close

Blijven geloven

Kristof Konings

In 2015 liep ik mijn recordtijd op de halve marathon in Brussel. Ik had er naartoe getraind door gewoon zo hard en zo ver mogelijk lopen, simpel.

En ja, 3:33 min/km was het resultaat, “niet slecht” zou je denken… Maar zonder het te weten ging ik te diep: vlak voor het einde schoot er een pijn in mijn been, maar ik liep toch door.

Enkele weken later ging ik hiken in Patagonië, zo een avontuur ging ik toch niet afzeggen? Mijn huisarts zei me dat ik Ibuprofen moest nemen, en dan ging het wel gaan.

Zonder het te weten was dit een “recipe for disaster”, en het werd een chronische slijmbeursontsteking in de heup.

Opgeven

Na ontstekingsremmers, dry-needling, maanden kinesitherapie, shockwave-therapie, osteopathie, …, probeerde ik na een half jaar terug te lopen. Maar telkens na 3 à 4 km verstijfde mijn been volledig.

2 maanden lang probeerde ik terug te lopen in combinatie met kinesitherapie. Uiteindelijke raadden mijn kinesist en mijn omgeving mij aan om “misschien toch maar een andere hobby te zoeken”. 

Op een bepaald moment leg je je er maar bij neer en geef je op?

Don’t stop believing

2 jaar later, en mijn hart lag nog steeds bij het lopen: “it was keeping me up at night”. 

Al was het maar af en toe een paar km lopen, dat moet toch mogelijk zijn?

Ik startte bij Revactive kinesitherapie. We werkten verder aan de core-strength, en alles rond die heup te verstevigen. 

Maar toen we ons gingen focussen op de glutes heb ik het meeste vooruitgang geboekt. Geen pijn na 3 km lopen, maar zelfs 10 km en meer. Squatten is de boodschap mensen! 😀

Bij UPsports ging ik voor loop- en ganganalyse. Daar kreeg ik actieve steunzolen die mij zowel bij het wandelen als bij het lopen goede ondersteuning gaven. We zagen aan de loopanalyse dat er nog veel groeimarge was in de stabiliteit. Met de steunzolen was dit al beter dan zonder.

Bij Osteopathie Raf Hertogen leerde ik naast de blessurebehandeling ook veel bij over hoe pijn en hoe je focus daar op het probleem in stand blijft houden.

Door er aan te blijven werken, er in te blijven geloven, maar ook door me te omringen met professionele mensen geraakte ik terug vertrokken. En na een jaar was ik er zelfs in geslaagd om 25 tot zelfs 30 km te lopen. Mijn grens was niet meer die pijn, maar gewoon de vermoeidheid, wat ook wel mag na 25 à 30 km 😀 

Zalig … lopen werd terug mijn passie en ik droomde van meer. 

En dromen

Via Facebook kwam ik in contact met All Out en ik sprak met Karen af om over het All Out Marathon trainingsprogramma te babbelen. 

Ze lichtte het me in detail toe en … ze zei: “Je moet meer geloven in jezelf, als je teveel twijfelt heeft dat een negatieve invloed, zie naar Kipchoge”. 

Ik heb me diezelfde avond nog ingeschreven.

#nohumanislimited

Begeleiding bij All Out

Na een lactaattest werden mijn hartslagzones bepaald op een wetenschappelijke manier. Ik moest leren om veel trager te lopen dan dat ik deed. Tot voordien wist ik dus letterlijk niet wat ik deed.

Karen plande mijn trainingen in een programma dat automatisch werd gesynchroniseerd met mijn sporthorloge. Bij het lopen gaf mijn horloge mij feedback over mijn snelheid, en gaf het ook instructies voor mijn training. 

Met die gecontroleerde en veilige looptrainingen, in combinatie met de kinesitherapie en osteopathie bouwden we een basis op.

Ondertussen kwam het community gevoel van All Out ook naar boven. Zelfs toen de pistetrainingen in groep niet meer konden doorgaan door de corona pandemie werden er online sessies georganiseerd. De afgelaste loopevenementen werden opgevangen door virtuele wedstrijden en wedstrijden in kleine groep.

Na elke training kon ik feedback geven hoe de training aanvoelde en hoe zwaar het was. Karen analyseerde alle gegevens over hartslag en tempo’s en gaf me feedback.

Feedback kwam er ook uit een tweede test die we afnamen. We zagen de evolutie en het programma werd verder uitgewerkt aan de hand van groeipunten om een nog betere basis te krijgen.

Na enkele maanden durfde ik eigenlijk pas een datum in te plannen voor de marathon. Ik bekende stiekem mijn droom aan coach Karen: ik zou heel graag van mijn thuis tot aan het graf van mijn nicht lopen, een superheld in haar strijd tegen kanker. Het was ook toevallig 42.2 km, dat moest ik gewoon doen!

De weken voor de marathon waren eerlijk gezegd zware weken. Ik brak mijn persoonlijke records in het aantal km’s per week, per maand, … De uitdaging van de marathon ligt volgens mij in de trainingsweken net voor de marathon.

Maar de training bleef wel altijd gecontroleerd, we gingen er niet over en Karen hield de vinger aan de pols.

Hoe dichter ik tot bij die marathon afstand kwam, hoe realistischer het aanvoelde. Ik durf zelfs te zeggen dat ik een marathon-afstand zelfs niet meer zo abnormaal vond. Wat tot voordien als een droom leek, voelde nu aan als realiteit binnen handbereik.

De marathon

Het harde werk van de training was verricht, nu kwam de tapering er aan. Ik kreeg nog een sessie voedingsadvies van Karen en Jessy en we werkten een strategie uit: tempo’s, voeding, koolhydraten, … . We hadden een plan!

Oja, 2 weken voor de marathon werd ik aangereden door een auto, maar… don’t stop believin’! Stick to the plan!

Tijdens de marathon werd ik begeleid door mijn vriendin en mijn neef op de fiets. Zij kenden het parcours en ze wisten ook wat het marathonplan was.

Kristof Konings Marathon 1
Kristof Konings Marathon 2

Wat ik dan niet wist, was dat er ook een supporters-plan was 😀

Ik ging van de ene verrassing naar de andere: supporters langs de weg, mijn petekind met een muziekinstallatie, mijn broer met een supporters-wagen, coach Karen die een stukje mee liep, spandoeken, de familie achter mij aan op de fiets, All Out-ter’s langs de weg, … tot de grote finale: in de laatste km’s kwamen enkele neven en nichten mee aansluiten en liepen een stukje mee.

Kristof Konings Marathon 3
Kristof Konings

Mijn benen hadden eerlijk gezegd een off-day, ze voelden niet zo goed. Maar dankzij de warme supporters was er geen optie om op te geven, en na 35 km geraakte ik eigenlijk pas vertrokken. Van coach Karen mocht ik na 38 km alles geven, en dat deed ik dan door te finishen aan 13.5 km/h.

Kristof Konings Marathon 5

Meer van dat

Zo sterk eindigen kan je alleen maar doen als de “motor” echt goed zit, en dat is dankzij de basis waar we bij All Out zo hard aan hebben gewerkt. Dat wil zeggen dat het trainingsprogramma van All Out ook echt klopt. 

Tijdens mijn marathon ontdekte ik dat deze prestatie helemaal niet het einddoel was, maar dat ik een marathonloper geworden was.

De combinatie van deze 2 dingen is waarom ik nu ook het traject bij All Out verlengd heb. 

DEEL DIT ARTIKEL

Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen?

Mail ons jouw verhaal en we bespreken tijdens een intakegesprek hoe we jouw ultieme droom kunnen bereiken.